Gezondheid

Tiener jongen schuift broodje hamburger weg en heeft pizza voor zich staan

Mentale gezondheid

Je hebt veel aan je hoofd: school, werk, vrienden, sport, gamen. Soms kan het even te veel worden. Dan voel je stress of je wordt onzeker over jezelf. Ook kan het zijn dat je niet zo lekker in je vel zit doordat jouw lichaam de laatste tijd veel is veranderd. Of juist niet. Bij al dit soort ideeën en vragen kan je anoniem chatten met Jouw GGD. Je kan ook zelf kijken op de website van het Jongeren Informatie Punt of van de GGD. In de Mentale agenda vind je activiteiten op het gebied van mentale gezondheid. Je kan ook eerst meer lezen over depressie.

Bekijk hieronder het filmpje van orthopedagoog Tessa. Het CJG, dat zijn wij!

Gezond eten

Soms is het lastig om te kiezen voor gezond eten. Zeker tijdens school. Even met je vrienden naar de supermarkt tijdens de pauze is natuurlijk gezellig. Maar het zorgt er ook voor dat je makkelijk ongezond eet en drinkt. Wil jij inzicht krijgen in wat je eet? Dat kan met de Eetmeter van het Voedingscentrum. Wil je weten hoeveel en wat je per dag kunt eten? Kijk dan op de website van het Voedingscentrum. Daar krijg je advies op maat en lees je over dagkeuze en weekkeuze. Op de website van de GGD kan je ook meer lezen over gezonde voeding.

Gezondheid en bewegen

Wist je dat je minimaal een uur per dag moet bewegen om fit en gezond te blijven? Daarnaast is het goed als je minimaal drie keer per week iets extra’s doet. Bijvoorbeeld traplopen of dansen. Of andere activiteiten waarbij jij je spieren sterker maakt, zoals krachttraining, klimmen of roeien.

Bewegen is goed voor de conditie

Bewegen is goed voor je gewicht en conditie. Een goede conditie zorgt ook voor een betere weerstand. Daardoor word je minder snel ziek. Sporten zorgt voor meer zelfvertrouwen en de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Zit je niet lekker in je vel? Sporten helpt bij het omgaan met angst en stress.

Ooievaarspas

Hebben je ouders een laag inkomen? Met een Ooievaarspas ontvang je korting op culturele, sportieve en recreatieve activiteiten, veel activiteiten zijn zelfs gratis! Kijk voor meer informatie en het aanvraagformulier bij de gemeente Den Haag.

Gezonde ogen: de 20-20-2 regel

Steeds meer jongeren worden bijziend. Dat betekent dat je niet scherp ziet als je in de verte kijkt. Bij sterke bijziendheid (-6 of meer) kunnen mensen op latere leeftijd slechtziend of blind worden.

Dat bijziendheid steeds meer voorkomt, is omdat jongeren meer dichtbij kijken. Bijvoorbeeld op hun telefoon of tablet. Daarom is het belangrijk dat je vaak even pauze neemt.

Oogartsen hebben de 20-20-2 regel bedacht voor jongeren tot 20 jaar:

  • na 20 minuten dichtbij kijken (op een smartphone, tablet of in een boek)
  • een pauze van 20 seconden om in de verte te kijken
  • en minstens 2 uur per dag buiten zijn of spelen (fietsen of wandelen naar school telt ook) zodat je ogen voldoende daglicht krijgen
20-20-2 regel van het Oogfonds
Bron: Oogfonds

Wil je meer weten over bijziendheid en de 20-20-2 regel?

Heb je vragen over dit onderwerp? Of maak jij je zorgen?

Bespreek het tijdens de gezondheidscheck Chat via Jouw GGD opent in nieuw tabblad Bel of mail ons!

Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies voor de werking van deze website, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Pas hieronder je voorkeuren aan en klik vervolgens op OK om akkoord te gaan met deze cookies.

Cookie settings