Veelgestelde vragen – Mijn Kinddossier

CJG medewerker van de jeugdgezondheidszorg zit achter een bureau te bellen

Vragen over Mijn Kinddossier

  1. Waarom is mijn kind aangemeld?

    Waarom is mijn kind aangemeld?

    Wij zijn verplicht om ouders digitaal toegang te geven tot medische gegevens van hun kinderen tot 12 jaar. Inloggen in Mijn Kinddossier is alleen mogelijk met DigiD.
    Mijn Kinddossier is op 10 juli 2020 gelanceerd. Op die datum zijn dossiers aangemeld van:

    • kinderen van 0 tot 10 jaar en 6 maanden met een actief dossier. Mijn Kinddossier is er voor kinderen tot 12 jaar. Maar we bieden geen actief consult aan aan kinderen tussen 10 jaar en 6 maanden en 12 jaar;
    • kinderen die een burgerservicenummer (BSN) hebben;
    • ouders die een burgerservicenummer (BSN) hebben.

    Is je kind na 10 juli 2020 geboren? Dan vertelt de jeugdverpleegkundige meer over Mijn Kinddossier tijdens het eerste bezoek. Mijn Kinddossier wordt ook besproken als je kind in zorg komt bij de jeugdgezondheidszorg.

    Wil je je kind aanmelden of afmelden voor Mijn Kinddossier? Neem dan contact met ons op.

  2. Ik zie 1 of meer van mijn kinderen niet in Mijn Kinddossier. Hoe kan dit?

    Ik zie 1 of meer van mijn kinderen niet in Mijn Kinddossier. Hoe kan dit?

    Dit kan verschillende oorzaken hebben:

    • Het kind is 12 jaar of ouder.
    • Het dossier van jouw kind is overgedragen aan een andere jeugdgezondheidsorganisatie. Bijvoorbeeld als je kind op school zit in een gemeente buiten Den Haag.
    • Het kind woont niet meer in Nederland.
    • Het kind staat niet meer ingeschreven bij de gemeente Den Haag.

    Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op.

  3. Ik wil Mijn Kinddossier niet gebruiken. Hoe kan ik het uitzetten?

    Ik wil Mijn Kinddossier niet gebruiken. Hoe kan ik het uitzetten?

    Neem contact met ons op.

  4. Waarom kan ik niet inloggen?

    Waarom kan ik niet inloggen?

    Je kan alleen in Mijn Kinddossier als ouder of verzorger. Om in te loggen heb je een DigiD-gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Heb je nog geen DigiD? Vraag dan een DigiD aan. Heb je een DigiD maar lukt het inloggen niet? Controleer dan of je inlogt met jouw gegevens, niet met die van jouw kind.

    Heb je nog steeds problemen met inloggen? Krijg je bijvoorbeeld een foutmelding? Bel of mail ons dan. Een foutmelding kan ook veroorzaakt worden doordat je een oudere webbrowser gebruikt. Update jouw browserversie om in te kunnen loggen op Mijn Kinddossier.

    Er kan ook een andere reden zijn waardoor je niet kan inloggen in Mijn Kinddossier:

    • Jouw kind krijgt geen zorg bij CJG Den Haag.
    • Jouw kind is net geboren. De jeugdverpleegkundige vertelt meer over Mijn Kinddossier bij het eerste bezoek.
    • Je bent net in Den Haag komen wonen. De jeugdverpleegkundige vertelt meer over Mijn Kinddossier tijdens het eerste bezoek.
    • Jouw kind is 12 jaar of ouder. Mijn Kinddossier is alleen beschikbaar voor een kind tussen de 0 en 12 jaar.
    • Je hebt als ouder of verzorger geen burgerservicenummer (BSN).
    • Jouw kind heeft geen burgerservicenummer (BSN).
    • Jij staat in het digitaal Kinddossier niet als gezaghebbende. In de Basisregistratie Personen (BRP) staat hoe het wettelijk gezag over het kind is geregeld. Wij nemen die registratie over.
    • De jeugdarts of jeugdverpleegkundige denkt dat de informatie uit Mijn Kinddossier het belang van het kind schaadt.
    • Je bent nog niet aangemeld.

    Staat jouw reden er niet tussen? Of denk je dat je wel toegang moet hebben? Bel of mail ons dan.

  5. Ik ga verhuizen. Blijf ik toegang houden tot Mijn Kinddossier?

    Ik ga verhuizen. Blijf ik toegang houden tot Mijn Kinddossier?

    Mijn Kinddossier is gekoppeld aan het digitale dossier van jouw kind. De toegang tot Mijn Kinddossier vervalt als je naar een regio verhuist waar de jeugdgezondheidsorganisatie geen gebruik maakt van Mijn Kinddossier. Of als er in die regio gebruik wordt gemaakt van een ander type Mijn Kinddossier.

  6. Kunnen mijn (ex-) partner en ik allebei onze gegevens achterlaten?

    Kunnen mijn (ex-) partner en ik allebei onze gegevens achterlaten?

    In Mijn Kinddossier is plek voor 1 e-mailadres en 2 telefoonnummers. SMS-berichten worden maar naar 1 telefoon verzonden. Wel kan iedere ouder of verzorger zijn eigen inlog aanmaken. En dus zijn eigen telefoonnummer en e-mailadres doorgeven.

  7. Wat zie ik in het ‘overzicht vaccinatieschema’?

    Wat zie ik in het ‘overzicht vaccinatieschema’?

    In het ‘overzicht vaccinatieschema’ staan alle vaccinaties die door CJG Den Haag zijn gegeven. En er staat welke vaccinaties het kind nog moet krijgen. Het kan zijn dat het overzicht met de nog te geven vaccinaties niet helemaal klopt. Dat komt doordat we in het verleden de vaccinaties niet digitaal vastlegden in het medisch dossier van de jeugdgezondheidszorg. Dat ging altijd via papieren kaarten die naar het RIVM werden verstuurd.

    Het RIVM heeft van alle jeugdigen het actuele overzicht van de gegeven en nog te geven vaccinaties. De jeugdverpleegkundige en de jeugdarts gebruiken deze gegevens om het vaccinatieschema te bepalen. Je kind krijgt dus de juiste vaccinaties.

    Moet je kind een vaccinatie krijgen? Dan ontvang je hiervoor een uitnodiging.

  8. Kan Mijn Kinddossier worden afgeschermd en weer worden opengesteld?

    Kan Mijn Kinddossier worden afgeschermd en weer worden opengesteld?

    Wij kunnen Mijn Kinddossier afschermen. Het is dan niet meer toegankelijk voor de gezaghebbende ouders of voogd. Afschermen kan gebeuren in de volgende situaties:

    • Als 1 van de ouders aan de jeugdarts of jeugdverpleegkundige van het kind vraagt om de ex-partner geen toegang meer te geven tot Mijn Kinddossier. Het CJG schermt Mijn Kinddossier dan af voor beide ouders.
    • Als de jeugdarts of jeugdverpleegkundige denkt dat de informatie uit Mijn Kinddossier het belang van het kind schaadt.
    • Als een ouder geen gezag heeft.

    Ouders kunnen altijd vragen om Mijn Kinddossier weer open te stellen. Hiervoor moeten beide ouders toestemming geven. Dit kan via dit formulier. Het verzoek wordt beoordeeld door de jeugdarts en jeugdverpleegkundige.

     

  9. Kan ik als pleegouder of voogd toegang krijgen?

    Kan ik als pleegouder of voogd toegang krijgen?

    Als pleegouder of voogd heb je een toestemmingsverklaring nodig. Deze verklaring moet door de pleegouder/voogd én de gezaghebbende ouder/voogd ondertekend worden. Wil je liever een toestemmingsverklaring per post ontvangen? Neem dan contact met ons op.